23. februar 2009

Fremtidssikring

Fremtidssikre er et af mine andre aversionsord. Truslen fra fremtiden, at sikre sig mod kommende ting. Det er noget, som skurrer i mine ører.


Med en helt og aldeles almindelig forsikring, sikrer man sig imod at lide økonomisk skade, når og hvis ulykken finder sted, og finder ingen ulykke sted, så får man ikke midlerne retur (medmindre man begår forsikringsfusk ud fra en eller anden tankegang om, at nu har man investeret midler i forsikringsfirmaet, og nu vil man have dem til udbetaling).


Man ulykkessikrer sig ikke. Man forsikrer sig (mod de økonomiske konsekvenser)


Man kan også foretage præventive handlinger. Vi kan (forud)se, at arbejdere på et stillads er i risiko for at falde ned, og vi har (desværre praktiske) erfaringer for, at det sker. Vi kan opstille scenarier for mulige hændelser, og vi kan foretage en række præventive handlinger for at sænke eller fjerne risiciene.


Man kan foretage præventive handlinger.


Men så er der fremtidssikringen. Det er ikke en præventiv handling, og det er ikke en sikring imod de økonomiske konsekvenser af en ulykke. Det er sikringen imod, at noget ukendt i fremtiden sker, som resulterer i, at noget i nuet bliver ubrugeligt i fremtiden. Vi ved ikke hvad det er, men vi vil sikre os imod det – men er sikringen ikke bare et forsøg på at styre det fremtidige? Hvis jeg sikrer mig imod, at dims X bliver ubrugelig, så må jeg jo sikrer mig, at dims X bliver ved med at være det, vi bruger. Hvis jeg havde fremtidssikret min VHS, hvordan ville det så se ud med Dvd'ere i dag? Havde vi fremtidssikret vores VHS'er, ville vi have modarbejdet fremkomsten af alternativer, da vi jo allerede har investeret i en mulig fremtid, nemlig den med VHS'en. Fremtidssikringen er en prioritering af en mulig fremtid ved at investere i, at noget i nuet forbliver gældende.


Det er her, at X-files filmen fra 1998 har så fængende en undertitel: Fight the Future. Med den titel forstås, at man skal kæmpe imod den fremtid, som De allerede har planlagt for os. I sammensværgelsestermer er det naturligvis regeringer og UFO'erne, og det netop de, som bliver bekæmpet i filmen, men måske er det bare vores forældres planer? Deres fremtidssikring af deres børn?

Ingen kommentarer: