22. december 2007

Troløse kunder

Et udtryk, som jeg finder spas, er udtrykket "troløse kunder". Det dukker op i alskens historier om, hvor hårdt det er for denne og hin branche at agere på markedet, og det skyldes naturligvis, at kunderne er troløse.

Men hvorfor skal kunder være trofaste? Er det ikke naivt af et firma at antage, at kunderne er tro? Hvad gør firmaet for at holde kunderne tro?

Det er ikke min opgave, som bruger og forbruger at udvise loyalitet overfor sælger eller udbyder af et produkt. Derfor er jeg heller ikke troløs. Min opgave er at erhverve mig det bedste produkt, og når et firma ikke kan levere det for mig bedste produkt, så skifter jeg firma. Det er ikke mig, der er troløs. Det er firmaet, der er illoyalt.

Illoyalt?

Jeps. Firmaet har ikke kunne opretholde sin forpligtigelse til at levere det for mig bedste produkt. Jeg er blevet svigtet, og er derfor tvunget til at skifte produkt. Det er illoyalt ikke at kunne opretholde det for mig bedste produkt.

Jeg vælger derfor et andet produkt. Det er ikke troløst.

Ingen kommentarer: