20. april 2006

Civ4, evolution og historiens gang

Civilization computerspillet er en genskabelse af det vestlige samfunds triumf. Andre kulturer kan sejre i spillet, men kun ved at acceptere den vestlige udvikling og i længden blive et vestligt samfund. Det er ikke alternate history for kun en udvikling fører til sejr, men en bekræftelse af forestillingen om det vestlige samfunds udvikling som den eneste, der fører til fremskridt og i længden sejr.

Der opstår ikke alternative, men realistiske enheder undervejs i spillet. Religionerne i Civ4 er historiske religioner, vidunderne er historiske vidundere og Tek-træet tillader ikke reel alternativ udvikling.

Vi har ikke erfaring med alternative udviklinger for vi har kun en jord og en historie. Vi har ikke nogen kulturer, der har levet ’isoleret’ længe nok til at udvikle alternativer, der kunne udvikle en sådan grad af magt, at de kunne gå deres egne veje – det sker kun på en lille skala, som de Sydamerikanske samfund før 1492, eller måske som Kina de sidste årtier.

Spillet giver kun en variation over den historiske udvikling, samtidig med at den indeholder en fremdrift mod en bestemt fremtid – vores nutid – som slutresultatet, hvor kun farven er variationen. Og så er der selvfølgelig alle de andre problemer med spillet, så som at spillets aktører kun eksisterer gennem en sammenslutning af bystater – uanset hvad styreform de påstår, at de har. Spillet rummer heller ikke summen af stater, der findes i virkeligheden og der er heller ikke rigtig muligheden for at nye samfund opstår og forsvinder. Der er f.eks. ikke noget USA og et EU kommer heller ikke til, for at nævne to eksempler. Kolonier er heller ikke en mulighed og et Sydafrika kommer aldrig til at eksistere.

Men min største anke er fraværet af Alternative Vidundere, Alternativ Teknologi og Alternative Udviklinger. F.eks. hvis nu at inkaerne først var blevet opdaget i løbet af 1700-tallet, hvis de nu havde udviklet en teknologi, der kunne holde europæerne ude og hvis europæerne aldrig havde invaderet dem? Eller hvis en afrikansk fyrste i løbet af 500-tallet får samlet store dele af Afrika, opbygger et vældigt rige og udvikler krudtvåben via handelsforbindelser til kineserne? Holder araberne og europæerne ude af Afrika og udvikler en stærk religion, der modstår missionen fra kristne og muslimer? Som udvikler en alternativ form for industrialisering i 1200-tallet og forbliver en vigtig handelspartner og politisk allieret for de europæiske stater i 1400-tallet? Som oplever et økonomisk kollaps i 1500-tallet, der medfører en stor udvandring til Arabien og til Sydamerika, hvor en stribe afrikanske kolonier opstår, fortrænger de lokaler religioner og bliver til diasporakulturer, der venter på, at der bliver fred i Afrika? 200 år senere er Afrika bestående af en stribe republikker, der eksisterer fredeligt side om side og som udvikler dampdrevet landbrug sidst i 1700-tallet, hvorved store dele af Afrika bliver verdens brødkurv. Europa har været hærget af pesten, mens Afrika gik næsten fri og der købes nu mad fra Afrika, mens teknologien oplever en revolution i opposition til Afrika, da den ikke bliver drevet på damp, men på vind-, vand- og solenergi, en konsekvens af den alkymistiske tre-elementslære, hvor tanken er at elementerne vind, hav og sol rummer energier, der kan manipuleres.
Etc. etc. etc.
Muligvis kan Civ4 ikke gå så vidt, men den kunne da prøve at etablere en alternativ historie, i stedet for variation over det historiske forløb, hvor det antages, at der kun er en vej til fremskridt, en vej til sejr.

Ingen kommentarer: